söndag, januari 18, 2009

Home sweet home

Vid halv sju kom jag och min klippa P in i lägenheten - då min rumskompis äntligen kom hem. En typisk "Livvy"-historia. Bara jag kan lyckas att köpa och förlora en mobil på en och samma dag. Min väska försvann alltså under mystiska omständigheter på bussen hem igår. Jag och P vände när vi upptäckte att väskan var borta i tron om att den eventuellt kunde ligga kvar i festlokalen, som vi inte kom in i eftersom låskortet inte fungerade efter kl 24 - så vi sov i bastun. Först kl 8 på morgonen kunde jag komma in i lokalen för att konstatera att min väska verkligen var borta - antagligen stulen på bussen. En liten väska på lång rem, är nog inte det svåraste man kan få med sig om man är en "händig" väsktjuv.

Självklart har jag ringt runt och letat på bussbolaget och så. Värt att notera att mitt körkort låg i väskan, men ingen har hört av sig för att de har hittat väskan åtminstone (jag har även mitt jobbmobilnummer ute på eniro och hitta.se). Gone for good tror jag... Nu har jag gjort polisanmälan och väntar på det nya simkortet. Imorgon ringer jag försäkringsbolaget, mobilen och simkortet är obrukbara nu i alla fall, eftersom jag hade en så kallad IMEIkod (International Mobile Equipment Identity) som man kunde spärra mobilen med. Varför ger sig folk på att sno mobiler överhuvudtaget kan man ju undra?

Festen var kul dock! Vi firade min svågers doktorsavhandling och det "gamla" nya året enligt rysk tradition. I Ryssland övegick man nämligen inte till den kalender som resten av Europa följde förrän början av 1900-talet. Och enligt den gamla kalendern är det två veckors förskjutning som gäller - alltså infaller exempelvis julafton den 6e januari och nyåret den 13e. Jul och påsk och de kyrkliga högtiderna firar man fortfarande enligt den gamla kalendern, men inte nyårsafton - den firas den 31a december som vanligt. Dock uppmärksammar man den 13e januari för skojs skull och kallar det för det gamla nya året. Visserligen var det den 17e igår men vi skålade in det gamla nyåret i alla fall (jag drack mycket måttligt, höll mig till vitvin, så förlusten av väskan är inte alkoholrelaterad). Complicated? Think not. :)

Jag invigde min gröna klänning igår - som jag ju fick laga. En massa kort tagna med den nya superbra mobilkameran är dock borta. Hur lyckas jag? Suck.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, me tänk så mkt du kommer att älska din nya mobil sen när du väl får den. Bäst att tänka positivt, vettu. /C

Livvy sa...

Du, I will guard it with my life. :P

Anonym sa...

Heeej! Läste det du skrivit nu! Men guuuuuuuud vilken hemsk otur! :( Usch...hoppas det löser sig med allting ändå! Kan inte ha varit bekvämt att sova i en bastu :-S Många kramar!

Anonym sa...

Jätteläcker klänning!!!