söndag, januari 04, 2009

GI-soppa

Här är receptet till världens godaste soppa (och nej, det är inte borsch) som jag har hittat i boken Blodsockerblues av Fredrik Paulún. Perfekt i dessa kalla förkylningstider och är verkligen snabb att göra:

Ingredienser:

1 msk olivolja
1 lagerblad
1 buljogtärning
2 dl röda linser (okokta)
9 dl vatten
1 burk passerade tomater
2 msk paprikapulver
2 gula lökar
2 medelstora vitlöksklyftor

Så här gör du:

* Skala och hacka två gula lökar.
* Bryn dem i olivolja tillsammans med två matskedar paprikapulver i en kastrull.
* Tillsätt vatten, lagerblad, buljongtärningen, saltet och 2 dl röda linser.
* Pressa i två vitlöksklyftor och låt koka på svag värme i cirka 15 minuter.
* Tillsätt sedan 1 burk passerade tomater.
* Smaka av med valfria kryddor.

Klart! Jag brukar dock bara ta en halv gul lök eftersom jag inte är så förtjust i lök. Dessutom lägger jag i vanlig färsk paprika och skinka/kassler för att göra soppa matigare. Mums! Den ska jag kalasa på ikväll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

låter mums! måste prova!


Önskar dej en underbar vecka!

anastasty sa...

Nyam-nyam! Måste prova!Jag tänkte också lägga upp recept för några goda saker ;) igår blev det sirniki med smetana! allt smakar mycket godare här!