tisdag, november 25, 2008

I (L) Ryan Air

Inlägget om Parisresan riskerar att bli jobbigt långt, så jag ska hålla mig till själva resbiten (dvs icke-vistelsen i Paris) till att börja med. Jag höll faktiskt på att missa flyget helt och hållet på vägen till Paris. Jag vaknade 9.14 i lördags morse = 2,5 timmar innan planet skulle lyfta 15 mil bort. Då hade jag fortfarande inte packat. Klockan ställde jag på 5.45 men missade att bocka i "lördag", smidigt. Vi (me and ms C) har den ofantliga turen att ha en kompis med bil i huset bredvid så han fick komma till undsättning. Kl 9.40 var jag utanför huset, det hade snöat under natten så kompisen fick gräva fram bilen, dessutom var ju vägarna oplogade! Först utanför Nyköping kunde han komma upp i 110 km/h. Jag var på Skavsta 11.10 och hade fortfarande en resväska att checka in, jag höll på att på hjärtinfarkt. Men, jag kom iväg, otroligt. P var alltså ca 5 minuter ifrån att behöva åka till Paris alldeles själv...

Och så imorse då, vi (jag och mr P) kom upp i tid 4.45 javisst och skulle ta metron till den station därifrån transferbussen skulle gå ca 6.10. Första hindret på vägen: metron hade fortfarande stängt kl 5.00! Jag frågade någon gumma på taskig franska när de skulle öppna när det hade gått en kvart och vi förgäves försökt att få tag på en taxi. Hon sa "tout de suite", vilken lycka. Kl 6.10 var vi framme vid vad vi trodde var den rätta metrostationen. Men vi kände inte riktigt igen oss, där började vi tänka tillbaka febrilt, var det vekligen så stationen skulle heta? 6.20 insåg vi att vi var körda och började vandra planlöst mot närmsta bilväg i hopp om att få tag på någon taxi. Som tur var kom vi till ett hotell där det stod en obokad taxibil. Inte ens taxiförare snackar ett ord på engelska i Frankrike, men han lyckades att lista ut att vi skulle till en flygplats utanför Paris. 125 Euro fattigare och en timma senare var vi framme på Beauvais-flygplatsen och kunde bistert konstatera att det hade varit billigare att flyga SAS. Själva flygandet gick helt smärtfritt dock...

Där emellan hann vi med lite sightseeing:






3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, tjena, Beauvais, det är en intressant flygplats, en bra bit bort. Jag visste dock var planet landade, så jag hade hyrt bil och grejer för att underlätta allt sådant. Sen skulle vi förvisso inte till Paris när vi var där senast, utan till Biscaya-bukten.

Grattis till att ni lyckades med allt.

Anonym sa...

Lol så blir det när man skickar iväg dig utomlands :)(*skojar förstås*) Du kan väl bra franska eller? Efter ett år i Frankrike.. Men vi vill se fler bilder!!!

Livvy sa...

Goldiez: 4 månader var det, för 5 år sedan, med svenska rumskompisar och undervisning på engelska til 50 %...
Martin: jag och P är tyvärr ytterst lättsinninga vad gäller planeringsfrågor, med en liten läxa fick vi allt lära oss.