fredag, november 28, 2008

I (L) Paris

Hur var det i själva Paris nu då? Tja, kallt och icke speciellt glamoröst. Jag har alltid turen att hamna bredvid centrala järnvägstationer när jag bokar hotell i Frankrike, dvs i slumkvarteren. Spelar ingen roll hur centralt det är sedan, det är fortfrande slummigt.

Så vi hamnade på ett kallt (dock rent) hotell i närheten av Gare du Nord, men där var vi ju bara och sov på natten så det spelade inte så stor roll. Vi kände i alla fall att det skrek turister om oss varje gång vi gick den korta sträckan från hotellet till metron. Lite uttittade mao.

Vi har sett Eiffeltornet på dagen, vi har sett det på natten, vi har sett Norte-Dame på dagen och på natten, vi har sett Sacre-Coeur, Louvre och Triumfbågen. Vi har varit inne på Musée de la Marine och gömde oss för regnet en dag. Vi var inne på Louvre i måndags eftermiddag 2 timmar innan stängningen och såg Mona Lisa och Picasso-utställningen. Varningens finger mot Louvre, väldigt mycket att se men väldigt tröttsamt och väldigt monotont, två timmar åt gången är fullt tillräckligt alltså. Min sightseeingkvot av Paris är därmed uppfylld, så jag känner mig nöjd. Fast vädret hade vi ingen vidare tur med. Om det inte regnade så var det blåsigt och kallt, inte mycket varmare än i Sverige den helgen, men åtminstone ingen snö. Resa något längre söderut nästa gång?




2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker genast på "Da Vinci koden" när jag ser den första bilden...
Snyggt med röd väska by the way!

Livvy sa...

haha, vi tänkte samma sak när vi såg pyramiden, var tvungen att springa fram och kika vad som fanns i "andra spetsen". :)